Cinci pași pentru o narațiune de succes

 

O lecţie narativă reuşită urmează cinci paşi. De obicei, atunci când o mamă care face educaţie acasă e frustrată de modul în care decurge narațiunea, este pentru că unul din aceşti paşi a fost omis. Dacă apar şi comentarii de tipul „Asta o să fie la test?”, acesta este un semn clar că undeva s-a produs un dezechilibru, lipsesc elementele de bază şi progresul va fi împiedicat.

Dar haideţi să vedem care sunt cei cinci paşi pentru o lecţie narativă de succes:

 

1. Alegeţi o carte vie bună.
Unele cărţi sunt aproape imposibil de povestit, chiar şi pentru un narator cu experienţă. Dacă folosiţi una din aceste cărţi, nu veţi progresa prea mult.

Asiguraţi-vă că ceea ce citiţi face apel la sentimente și stârneşte imaginaţia. Pe măsură ce autorul descrie întâmplările, această carte trebuie să picteze un tablou pe care îl puteţi vedea cu ochii minţii. O astfel de carte vie – care oferă idei, nu doar date aride – va pregăti terenul pentru o lecţie narativă reuşită.

 

2. Priviţi înainte şi înapoi.

Acest pas este probabil omis cel mai des, însă el reprezintă o parte importantă a procesului şi poate face diferenţa între o lecție de succes una eşuată. Gândiți-vă câteva minute la poziţia în care vă aflaţi. Observaţi cum se leagă ceea ce citiţi astăzi de ceea ce s-a întâmplat data trecută şi pregătiţi-vă mintea pentru ceea ce urmează să fie citit azi.

 

3. Citiţi pasajul.

Odată ce mintea este pregătită, lăsaţi autorul să vă împărtăşească minunatele sale idei. Mintea dumneavoastră va dobândi o hrană bună. Asiguraţi-vă însă, că ştiţi când să vă opriţi din „mâncat”. Altfel, veţi continua să  vă umpleţi mintea până la refuz şi nu veţi mai acorda suficient timp „digerării”. Cu alte cuvinte, fiți foarte atenți la lungimea pasajului pe care îl citiţi.

 

4. Repovestiţi pasajul.

Dacă doriţi cu adevărat să cunoaşteţi informaţiile deja primite, trebuie să interacţionaţi cu ele. Adevăratul proces de învăţare are loc atunci când reflectați la ceea ce citiţi şi  meditaţi asupra modului în care aceste informaţii se aplică la alte idei, atunci când ordonaţi idei, vă amintiţi detalii sau când îmbinaţi ceea ce citiţi cu propria opinie, exprimând toate aceste gânduri sub formă de propoziţii coerente, pentru ca apoi să le împărtăşiţi altcuiva. Charlotte Mason a numit acest proces Actul Cunoaşterii.

 

5. Discutaţi ideile.

Toate întrebările puse în cadrul lecţiei ar trebui să fie întrebări deschise către discuţii care încurajează interacţiunea cu ideile remarcabile ale autorului. Astfel de întrebări, împreună cu o lecţie ce conţine toate elementele descrise mai sus, vor păstra toată atenţia focalizată asupra bucuriei de a învăţa şi vor influenţa pozitiv dezvoltarea personală a copiilor.

 

 

sursa: www.simplycharlottemason.com