Etapa întâia: Lecții scurte, Cărți vii, Narațiunea

Principiile de bază

Trecerea la metoda Charlotte Mason poate părea descurajatoare. Dar nu trebuie să fie neapărat aşa dacă aceasta se face uşor, în mai multe etape. Luaţi-vă timpul necesar şi zăboviţi asupra fiecărei etape până când începeţi să vă acomodaţi. Astăzi vom discuta etapa 1: Principiile de bază – Lecţii scurte, cărţi captivante, naraţiune.

 

Lecţii scurte

Unul din cele mai simple locuri de începe îl reprezintă un principiu cheie Charlotte Mason: lecţiile scurte. Pentru a forma obiceiul atenţiei, țineţi lecţii scurte, mai ales pentru copiii mai mici. Nu mai mult de cincisprezece sau douăzeci de minute pe materie pentru aceştia (inclusiv povestirile orale), şi prelungiţi timpul la treizeci sau patruzeci de minute pentru elevii mai mari. Unele părţi, ca de exemplu copierea, pot dura doar cinci minute. Dar cinci minute de atenţie deplină şi efort maxim pot fi valoroase.

 

Scopul dumneavoastră este de a opri lecţia înainte ca cel mic să îşi piardă atenţia. Cu cât sunt mai multe ocaziile în care copilul este atent pe parcursul unei lecţii întregi, cu atât mai repede acest lucru va deveni un obicei. Apoi puteţi lungi treptat durata lecţiilor şi puteţi culege beneficiile acestei deprinderi. Dar este fundamentală stabilirea atenţiei depline mai întâi.

 

Cărţi vii

Cărţile vii reprezintă probabil cel mai cunoscut element al metodei Charlotte Mason. O carte vie este scrisă deobicei de un autor care este pasionat pentru subiectul despre care scrie, în contrast cu un comitet care a fost angajat pentru a scrie un manual. Cartea este scrisă deobicei într-un stil narativ (poveste) sau într-un ton conversaţional, spre deosebire de citirea ca într-un articol de enciclopedie. Aceasta implică imaginaţia şi emoţiile şi face subiectul să “prindă viaţă”.

 

Dacă folosiţi deja un manual de istorie, îl puteţi completa cu câteva cărţi vii până sunteţi gata de a face schimbarea în totalitate şi să renunţaţi la manual. De exemplu, dacă studiaţi Egiptul antic, puteţi utiliza Boy of the Pyramids” (există doar în engleză) pentru copiii din clasa primară și o puteţi citi împreuna cu voce tare. Sau puteţi lua "Ramses - fiul luminii" sau "Piramide" pentru plăcerea elevulului mai mare.

O altă carte vie pentru istorie în limba română este: o scurtă istorie a lumii (de la 12 ani în sus)  

 

Naraţiunea

Odată ce aţi primit acele cărţi vii acasă, ce faceţi cu ele?  Următorul pas este naraţiunea. În cadrul altor metode, se obişnuieşte să se pună întrebări copilului pentru a vedea dacă îşi aminteşte aspectele din carte pe care dumneavoastră le-aţi considera importante. În metoda Charlotte Mason  însă, copilului i se cere să asculte atent pe măsură ce citiţi câteva pagini din poveste şi apoi să repovestească cu cuvintele lui tot ce îşi aminteşte din ce a auzit, adăugând propriile observaţii şi păreri.

 

Una din cele mai importante reguli de care trebuie să vă amintiţi este să citiţi pasajul doar o singură dată. Dacă cel mic ştie că va avea o a doua şansă să asculte textul din carte, îi va fi uşor să îşi piardă atenţia. În cadrul acestei metode, ca şi în altele, deprinderea atenţiei reprezintă un element cheie. 

 

Naraţiunea nu este uşoară. Aşa că, încurajaţi-vă copiii pe parcursul procesului de dezvoltare a acestei arte. La început, explicaţi copiilor cum să realizeze o naraţiune şi spuneţi-le înainte să citiţi când le cereţi să facă asta. Repovestiţi dumneavoastră pentru a le arăta ce aşteptaţi de la ei (şi ca să vedeţi ce mult efort implică).

Începeţi cu naraţiunea orală până copiii (de toate vârstele) se obişnuiesc. Odată ce încep să se acomodeze cu povestirile orale, le puteţi cere copiilor mai mari să alcătuiască şi naraţiuni scrise (copii nu mai mici de 10 ani).

Povestirile orale şi scrise pot lua multe forme. Pentru câteva moduri diferite şi distractive de a face naraţiunea un timp plăcut, puteţi accesa aceste idei de naraţiune.

 

Săptămâna viitoare vom discuta etapa 2 din tranziţia către metoda Charlotte Mason. Dar nu uitaţi să acordaţi timp parcurgerii etapelor în şcoala dumneavoastră de acasă. Integraţi lecţii scurte, cărţi vii şi naraţiunea pentru câteva săptămâni, până când atât dumneavoastră, cât şi copiii vă veţi obişnui cu ele. Atunci veţi fi pregătiţi pentru a trece la etapa 2 fără a întâmpina dificultăţi.